Comissions Obreres del País Valenciá - Federació d'Ensenyament

Vaga 8M

2 de febrer de 2018, 11:33

La FECCOOPV insta a Conselleria a acomplir el pla de retirada de l"amiant dels centres educatius fins la seua total eradicació

Aquest any 2018 estan previstes 36 obres de retirada de fibrociment en centres educatius a la província de València, i 23 a la província d’Alacant. A Castelló ja no consta cap centre educatiu amb presència d’aquest perillós material.

Segons les pròpies dades de Conselleria quedarien vora un centenar d’escoles amb amiant al País Valencià. El treball de la FE CCOO PV en el marc de la Comissió “Fibrociment? NO gràcies”, de la qual formen part FAMPA València i l’Associació de Víctimes d’Amiant de València entre altres entitats socials i educatives, ha ajudat a l’elaboració dels llistats de centres amb amiant, i ha estat cabdal en la visibilització d’aquest problema.

Entre el 2015 i el 2017 es van realitzar 22 actuacions en centres educatius a la província d’Alacant, i 81 a la província de València. La situació és molt diversa: des d’execucions d’obres majors com substitucions de teulades senceres d’un col·legi, fins a obres menors com retirades d’algun element com xemeneies o la porxada del pati. A València hi ha 19 actuacions iniciades i 17 pendents d’iniciar, totes elles previstes per realitzar durant l’any 2018. Mentre que a Alacant el 2018 tenim 13 obres en tràmits d’execució i altres 10 pendents. Finalment el 2019 quedarien 7 centres educatius a la província de València, mentre que a Alacant cal que es facen 21 actuacions.

Les obres cal fer-les en període de vacances escolar - siga Nadal, Pasqua o estiu - , donat que la retirada d’un material perillós per a la salut com és l’amiant comporta una sèrie de mesures de seguretat laboral que obliguen a suspendre les classes o a treballar en períodes sense alumnes prop d’on es treballa.

Amb açò pràcticament quedaria eradicat l’amiant dels centres educatius valencians. Però cal subratllar que l’aparició de nous casos és contínua, i al sindicat arriben encara com un degoteig continu. La pressió ciutadana i la denúncia sindical estan fent possible que es retiren els materials amb amiant de les escoles i que es camine cap al respecte de la salut laboral i escolar, però cal continuar alerta. La FE CCOO PV recorda que la Generalitat es va comprometre a la retirada del fibrociment de tots els centres educatius valencians en aquesta legislatura. Per això volem que per al curs vinent s’haja acomplit el seu compromís i que no tinguem més centres amb material perillós per a la salut.

La FECCOOPV denuncia des de fa anys que la Conselleria d'Educació havia de valorar l'estat de conservació de les instal·lacions dels centres educatius que contenen amiant donat que són múltiples els materials de la construcció dels anys 60-80 destinats a l'aïllament tèrmic, acústic i de protecció contra incendis que el contenen i que procedisca a la seua retirada progressivament segons de la seua perillositat.

La FECCOOPV continuarà sol·licitant a la Conselleria d'Educació que  identifique els materials que continguen amiant (MCA) en els col·legis. Seguirem sumant forces, en el si de la Comissió “Fibrociment? NO gràcies”, i emprenent accions per a aconseguir que aquest material desaparega per complet dels edificis educatius valencians.

2 de febrer de 2018, 11:33