Comissions Obreres del País Valenciá - Federació d'Ensenyament

Vaga 8M

dilluns 5 de febrer de 2018

20é aniversari la EPA Vicent Ventura

• Investigació col·lectiva duta a terme per un grup de dones de l'escola, el Grup Enredra't.

En el seu 20é aniversari la EPA Vicent Ventura realitzà un projecte d'investigació que culminà en un documental etnogràfic sobre històries de vida lligades al fet educatiu i a la institució escolar.

20é aniversari EPA Vicent Ventura

El punt de partida va ser validar l"afirmació següent:" la educación a lo largo de la vida ofrece una valiosa oportunidad para salir del imaginario dominante, para desplazar nuestros marcos de sentido, para encontrar alternativas hacia otros mundos posibles. Esto no es retórica, lo estamos viendo y viviendo día a día en nuestras aulas, con personas a las que vemos crecer re-significando identidades, cambiando sus habitus, sus prácticas culturales y sociales. Esto, de nuevo, es lo que estáis haciendo en la Vicent Ventura cotidianamente, acompañar a los sujetos en sus biografías y en su biograficidad: no es poca cosa". Fou el l3 d’octubre de 2014 quan el  professor José Beltrán Llavador pronuncià aquesta afirmació en una conferència a l’ escola en el marc d’unes jornades educatives

I tant que no era poca cosa, però té realment l’educació al llarg de la vida aquest efecte?; aconsegueix l’EPA Vicent Ventura acompanyar l’alumnat en la seua biograficitat i col·laborar així en la construcció d’un món millor?

Ens agrada pensar que sí, però, per a ser serioses agafàrem l’afirmació de J. Beltrán només com una hipòtesi que necessitava ser validada, i realitzàrem un treball d’investigació per tractar d’aportar proves de la seua veracitat.

Vivim narrant-nos la pròpia vida, repensant el que hem fet, el que ens ha passat, el que hem viscut. I eixe repensar som també nosaltres. No somos lo que somos, sinó lo que hacemos para cambiar lo que somos, deia Eduardo Galeano. Pensem que l’educació i l’escola tenen un poder immens per acompanyar i potenciar aquesta reflexió que suposa un procés d’auto-construcció de la narració de la pròpia vida i per tant de la identitat.

Com saber si la hipòtesis és vàlida? Haguérem de donar veu a qui no en sol tindre, entrevistar a l’alumnat perquè compartira amb totes nosaltres les seues històries de vida.

Al llarg de tot el curs en el que celebràrem el 20é aniversari, les dones del programa formatiu Enredra’t estigueren formant-se, amb l’ajuda dels sociòlegs de La Dula, en la tècnica de l’entrevista per poder realitzar posteriorment entrevistes d’històries de vida lligades a l’educació a altre alumnat de l’escola. A l’hora, el professorat estigué treballant en els diferents grups i de molt diverses maneres sobre els records de l’escola, vida i escola,… D’aquesta manera el projecte es consolidà com una investigació horitzontal, participativa, amb la que l’alumnat investigà per investigar-se, amb la que volguérem  que cada individu esdevinguera autor conscient de la narració que és la seua vida, al mateix temps que reconstruïem la història coral de l’EPA Vicent Ventura, no la dels números sinó la de les vides.

Les entrevistes varen ser filmades pel cineasta Miguel Baxauli, que, junt a les alumnes d’Enredra’t, muntaren el documental .

Un primer esborrany del treball  es presentà públicament el  juny del 2016 al saló d’actes de CCOO-PV en l’acte de final de curs de l’escola. La presentació oficial del treball que ara podeu vore es va fer l’any 2017 en la FEIS. L’acte (projecció i col·loqui) fou conduït per l’alumnat d’Enredra’t, vertaderes protagonistes del projecte.

El documental va poder vore la llum gràcies al recolzament, també econòmic, de la Confederació i la Federació d’Ensenyament de CCOO-PV. ​

20é aniversari la EPA Vicent Ventura

dilluns 5 de febrer de 2018